درس 1
دانش زبانی و ادبی
نکته اوّل:
به بیتهای زیر توجّه کنید:
زنگ تفریح را که زنجره زد ** باز هم در کلاس غوغا شد
هر یک از بچّه ها به سویی رفت ** و معلّم دوباره تنها شد
بیت های بالا از بخش هایی تشکیل شده است، مانند: هر یک از بچّه ها به سویی رفت.
هر یک از این بخشها، دارای معنی کاملی است. به این بخشها جمله می گویند. هنگام سخن گفتن یا نوشتن، برای انتقال پیام به شنونده یا خواننده از جمله استفاده میشود.
نکته دوم:
به این بیت توجّه کنید:
شبنم از روی برگ گل برخاست ** گفت: میخواهم آفتاب شوم
میدانیم که سخن گفتن یکی از ویژگیهای انسان است و براى شبنم امکانپذیر نیست که حرف بزند. در این سروده، شبنم به انسانی تشبیه شده است و میتواند برخیزد و سخن بگوید.
هرگاه ویژگیهای انسان را به غیر انسان نسبت دهیم، به آن «شخصیّت بخشی یا تشخیص» میگویند. یکی از زیباییهای (آرایه های) ادبی شخصیّتبخشی به پدیده ها و اشیا است.
»» راه های پیدا کردن تعداد جمله در نظم و نثر:
1- شمارش تعداد فعلها.
2- به حساب آوردن فعلهای حذف شده.
3- به حساب آوردن شبه جمله به عنوان جمله.
شبه جمله ها دو دسته اند:
1- مُنادا: کلماتی که مورد نِدا و خِطاب قرار میگیرند. مانند: ای سعدی، سعدیا. در این نمونه ها سعدی، منادا و «ای» و «ا» حرف ندا هستند.
2- صوت: کلماتی که در بردارنده مفهوم تصدیق، تأسّف، شادی و... هستند. مانند: آفرین، شگفتا، هان.
برچسب ها :
دوره متوسطه اولپایه هفتمفارسی هفتمفارسیدرسنامه و نکات مهمنکات مهمفارسی هفتم درس1دانش زبانی و ادبی